poezia iese tot mai mult in lume!

ma bucura foarte mult sa constat ca spatiul public romanesc (*bucurestean, mai ales, desi incep sa ma pun la curent si cu initiativele locale) se profesionalizeaza tot mai mult in zona culturala. isi atrage si apoi isi fidelizeaza un public de calitate, la confluenta mai multor nise, evenimentele devin tot mai creative si mai diverse. comparatia cu acum 5/6 ani arata cu si mai multa convingere cat de mult s-a evoluat in organizarea evenimentelor. de unde s-a pornit si unde s-a ajuns.  imi aduc aminte ca la inceput, cand citeam la euridice, neavand imprimanta acasa, umblam pe la mai multe cunostinte si pe la xeroxuri inainte de seara lecturii ca sa fac cate 10-11 copii cu textele sa le pun la dispozitia publicului. multi imi puneau intrebarea legitim: „dar ce, autorul trebuie sa se ocupe de asemenea detalii?” dadeam zeci de mailuri si de sms/uri chiar ca sa anunt potentialii interesati sa ia parte la eveniment, avand in vedere ca nu exista nici o forma de promovare. acum spre exemplu la cenaclul  Blecher problema asta e cu brio rezolvata, textele fiind multiplicate de organizatori si avand chiar si un design atragator *si practic, vizibilitatea fiind de asemenea asigurata prin parteneriate media.

 oferta evenimentelor cu profil literar, desi artele incep sa comunice tot mai mult chiar si la acest nivel, e foarte bogata, si ai de unde alege. schimbarile care au avut loc in ultimii ani se pot simti si facand o comparatie intre tipuri de seri literare si dezbateri organizate de Razvan Tupa sub titlul Poeticile Cotidianului in ultimii 5 ani. serile de la inceput din Club A aratau destul de diferit de felul in care sunt ele acum organizate in Club Otherside. acum cativa ani lucrurile erau mult mai dispersate si mai haotice, mai putin vizibile si fara de impact, incoerente si lipsite de substanta. perseverenta a facut insa cu timpul diferenta. si sincer nu cred ca trebuie gasit neaparat un tap ispasitor. pur si simplu atat indivizii cat si organizatiile din sfera aceasta culturala au avut nevoie de mai mult timp sa se normalizeze, sa se dezvolte in mai multe directii. sa tatoneze terenul, sa fie impulsionati din exterior, sa plece putin ureceha si la nevoile publicului. cu toate acestea, spatiu de imbunatatire a ramas destul.

 faptul ca avem deja un cenaclu profesionist precum Institutul Blecher (*inceput si el underground, dar afiliat apoi USR, capatand in felul acesta mai multa vigoare), e contrabalansat si de faptul ca au inceput sa apara seri mai relaxate, cu alta miza, de entertainement literar (drept alternativa) cum este Ringul de vorbe, sau dezbateri la granita dintre antropologie si literatura cum sunt conferintele Mitologii urbane si Literatura organizate la USR. oferta e deci tot mai diversificata, pentru tipuri tot mai distincte de public. un tip alternativ  de dezbateri despre actualitatea culturala (literatura, teatru, pictura, film etc) organizeaza si Ion Bogdan Lefter mutat si el din Club A in Club Control cu seria de evenimente Cafeneaua Critica. apare acum o formula si mai diversificata in care mai multe arte dialogheaza in mod inedit – Formula 3 in cadrul Casei de Cultura a Studentilor sub obladuirea revistei Observatorul Cultural, (o instanta tot mai activa in ultimul timp in zona evenimentelor de calitate). si foarte placut surprinsa am fost de plasarea poeziei in zona dansului, rezultatul fiind unul straniu si foarte provocator la nivel de performance in cadrul serilor Poezie cu voce tare de la Centrul National al Dansului (o institutie culturala cu „miros” occidental, care nu se teme de experimentele din orice zona). prima editie a acestui experiment va fi chiar duminica aceasta, pe 25 aprilie. adina zorzini a inceput si ea o serie de evenimente sub genericul ExpiArt Project  la confluenta dintre performance si alte arte tot in club Otherside. USR si MLR, mai conservatoare si mai greu de urnit, incep si ele incet incet sa faca evenimente mai vizibile si mai de calitate, adesea asociindu-se si cu tineri deschisi catre zona asta. pe plan extern ICR-ul isi da silinta sa se ridice la standarde tot mai inalte si mai ales in aceasta perioada evenimentele artistice romanesti par sa infloreasca in strainatate.

 cred de aceea ca ne indreptam catre un pamant fertil, catre zori luminosi ai poeziei si artelor in general prezente in spatiul public. ceva ce in anii 90 era imposibil de imaginat si cu atat mai imposibil de realizat.

PS Cei dintre voi care luati parte la orice tip de evenimente culturale va rog sa alocati cateva minute completarii unui chestionar realizat de o colega de-a mea de facultate pentrui o cercetare ampla pe aceasta tema. click aici. consider explorarea statistica a acestei zone de maxim interes tocmai pentru evolutia ulterioara a organizarii evenimentelor de calitate. merita efortul!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s