Frida Kahlo, între clişeu şi pasiune

există cineva acolo sus care aranjează lucrurile. le pune în ordine. mă ascoate din sensul giratoriu perpetuu. încerc să ies din starea asta depresivă mâloasă (în care m-a băgat şi lectura cărţii Nevoi speciale de Sociu, ff straniu, am empatizat prea mult, va trebui poate să îmi exorcizez impresiile) prin bucurie. am aflat aproape întâmplător că la începutul acestui an s-a deschis prima expoziţie europeană a Fridei Kahlo la  Palais des Beaux Arts din Bruxelles, nu foarte mare , dar consistentă, căci e cu celebrele autoportrete. va dura până în 18 aprilie. deci voi putea în sfârşit să o simt în retină, să o resorb. e un cadou cu mult peste aşteptări.

şi fiindcă multă lume  strâmbă din nas când aude de admiraţia pentru Frida Kahlo, transformată deja într-un icon stors de vlagă şi strălucire, un fetiş consumist american şi globalizat, vreau să îmi asum acest risc si să-mi declar pasiunea pentru Frida, întâlnirea cu ea fiind un adevărat catharsis pt mine. o poveste recuperată de pe blogul yahoo 360 din vara lui 2007. e un text pătimaş, uşor patetic, dar adevărat.

sunt o mare fana Frida Kahlo. am vazut filmul de zeci de ori, am ascultat coloana lui sonora de sute de ori, pana la disperare. mai nou citesc romanul Frida de Barbara Mujica de la ed Tritonic ( ce va fi prezentata joia asta de la ora 19 la Caf Erotica Twice) , am citit si Frida si Diego de Le Clezio de la Paralela 45. zilele trecute am vazut ca la universitate (unde sunt standurile buchinistilor pictate cu portete de scriitorii si alte personalitati) pe un ultim dulap e chipul fridei. m-am bucurat mult sa o vad in aglomeratie, cu zambetul ei invers si privirea neagra. o ador.

dar cum a inceput totul?

eram clasa a 10-a pe patul unui spital din Offenburg, Germania, ma pregateam de operatie la picior, eram isterica, rasfatata si depresiva. o prietena de familie  din Germania care a stat la capataiul meu in spital (mona) ca sa ma mai linisteasca si sa-mi potoleasca durerile mi-a vorbit despre un nou film ce rula in acel moment in oras, Frida cu Selma Hayek despre viaţa unei pictoriţe. mi-a spus intreaga poveste si mi-a spus> uite vezi, ea a reusit, ea a trecut peste tot, prin arta, prin suferinţă, prin dragoste. povestile noastre se asemanau, desi nu intru totul, si asta m-a frapat iniţial. eram doar 2 schioape ironice, narcisiste, ce s-au refugiat in arta, ce şi-au scuipat ura faţă de lume în forme contorsionate, culori sau cuvinte. dar eu inca nu aveam un diego dupa care sa imi pierd definitiv mintile, care să ma scoata din fundatura. dupa un an, in vara lui 2004 am primit un telefon de la elena vladareanu> „miruna, iti recomand sa vezi un film extraordinar, ruleaza acum la scala.” l-am văzut de 2 ori în aceeaşi zi. am plans. aş fi vrut să o salvez de flăcări. aş fi vrut să am un diego care spune ca în film: „ai o cicatrice în picior şi in inima. esti perfectă.”  din momentul ala m-am imbătat cu imaginea ei. de ziua mea in anul acela Mona mi-a trimis cadou cd-ul cu muzica filmului. eram deja in coma de fericire. ascultam in continuu şi tremuram. mi-a intrat in vene Frida si nu o mai pot scoate.

iar astazi tabloul e complet: il am si pe diego. si o simt pe frida atat de aproape, ii inteleg toate gesturile, ii iubesc toate fricile. ii inteleg pana si pasiunea pentru comunism si pentru stalin. iar tablourile sunt dementiale. am un album complet de la Taschen pe care îl răsfoiesc necontenit. frida m-a imbolnavit si tot ea m-a vindecat. când m-am ridicat prim dată din scaunul cu rotile am simţit forţa ei atroce, aproape insuportabilă,  împingându-mă mai departe. 

Lasă un răspuns

