doi poeti ai fotografiei

anul acesta am nimerit la doua expozitii internatioanle de fotografie. la doi giganti ai domeniului, cum aveam sa aflu ulterior. au fost doua experiente foarte diferite si foarte asemanatoare in acelasi timp. norii astia grei de duminica m-au facut si plonjez direct in amintirea lor. am ramas si acum cu retina pironita in imaginile lor de o cruzime si o senzualitate nebune. comparatia cea mai la indemana mi-a fost cu poezia. si cu trairea din urma ei ca pasii pe nisip.

  • cu primul m-am intalnit la Amsterdam. in aprilie. dusă de un pakistanez: oau, e o expozitie unicat, nu mai prinzi asa ceva. e fabulos tipu. haide.

1249214251

o expozitie lunga, istovitoare.  alb negru. cu sali de fotografii gigantice. glossy si de scandal, burgheze si 68iste. luxuariante. cochetarii de budoar negru. cateva autoportrete de la tinerete  si apoi brusc de la batranete. ca nu te mai lasa sa respiri. multe staruri holliwodiene in anii 60. oboseala din zambetele de ecran. oameni politici in anii 60. miros de mucegai in privirile lor inteligente. nuduri terifiante. contorsionate dar firesti. ezra poundscrasnind din dinti. frumuseti salbatice de Arkansas. frumuseti muzicale de provincie. anonime rapitoare. batrani cu piei sbarcite impacati cu sine. o Marlyn Monroe frumoasa cum nu am mai vazut-o niciodata. ravasita si pierduta in sine. am citit ulterior ca ar fi cel mai apreciat, cel mai straniu si cel mai scump portret al ei. expozitia magistral conceputa ca gradare a senzatiilor. te duce prin niste incaperi stramte apoi te arunca in haul nudurilor si a grupării teribiliste a lui Andy Warhol intr-o hala cu portrete gigant. apoi iar holuri iar sali mari. si ultimul aparat de fotografiat al artistului atarnat intr-un cuier. neputinta si teama. aparentele exfoliate si frumusetea iesind ca un puroi. observi cum de-a lungul carierei si a etapelor artistice inocenta se dezbraca de pojghite cu fiecare imagine care creste din cea precedenta. cele de batranete sunt senzationale. facute direct din ochiul dinauntru. dai apoi direct in cafenea. sfarsit. si ea tot alb negru ca sa te odihnesti. unde e musai sa te opresti si sa iti lingi ranile. caci esti buimacit. atata atrocitate si candoare emanand din niste chipuri si gesturi nu mai gasesti decat in cele mai frumoase poeme. acesta a fost RICHARD AVEDON.

 

 

  • cu al doilea m-am intalnit la Berlin. in august. dusă de jacqueline:  e cea mai mare expozitie a lui. e uluitoare. inca scandalizeaza, acum cand nimic nu mai scandalizeaza. a, sper sa poti suporta unele imagini… nu esti gretoasa nu?

helmut-newton

 imediat cum urci scarile te intampina cele mai celebre nuduri ale lui. gigantice. cat doua etaje. strajuind toata expozitia. nici nu le vezi goliciunea. ramai tintuit in priviri, in nemiscarea lor frematatoare. ca niste lei la intrarea intr-un mare conac. pozele, alb negru dar si color, aranjate cronologic. sunt cateva sute. in 3 incaperi. foarte inghesuite. ceea ce te oboseste putin dar te face si mai atent. te biciuie. femeia ca centru. nudul ca forma de cunoastere. explorarea lumii prin nud. cruzime. carne. sentimente baltind in singuratatea bratelor incrucisate. macelarie. gene clipind una peste cealalta. voma si sex. culori amestecate. strazi inguste in care se tarasc mari tragedii ale noptii. obiecte decorand golul. gesturi care cersesc. barbati legati si suspendati. manechine. asteptari inutile. flori din care s-a supt seva. actori celebri, regizori, personalitati ale anilor 80. vedetele ca zeii din olimp. de nepatruns. scenarii ratate. orgii de rulota. fetite aruncate brutal in femei. multi muschi incordati. un pui de gaina jupuit si aruncat pe o masa, plin sange, cu piciorele din spate desfacute larg. aratand mai multe decat nudul si anatomia nimicniciei. acesta a fost HELMUT NEWTON.

  • acum observ ca amandoi au murit in 2004. unul e nascut in 20 altul in 23. amandoi au fost fotografii marilor reviste de moda, amandoi au lucrat in America, fascinati de portrete si nuduri. amandoi au revolutionat, amandoi au facut din fotografia de moda o arta. coincidente ciudate pe care le descopar dar si mari diferente in tematici si in arta redarii. fiecare cu un stil si un imaginar propriu. Newton e mult mai experimental si pe alocuri poate frivol, Avedon clasic, minimalist, tintind chiar la maruntaie, nu se pierde in detalii. dar amandoi reusesc,  asemenea unor poeti, sa faca dintr-un portret  – fundul unui WC sau adancimea verde a unui lac.

revelatiile mele intr-ale fotografiei anul acesta.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s