Romanul Exit de Adrian Chivu

exit_adrian_chivu

am primit cartea cadou la Targul Gaudeamus din noiembrie. auzisem la Terorista parca niste discutii interesante despre debutul acestui autor – Caiet de desen – care a fost nominalizat la premiile Prometheus si care a atras atentia mai multor critici. eu nu stiam (si inca nu prea mai stiu multe) despre acest autor. nu l-am vazut pe la cenacluri, baruri, gasti literare etc. nu stiu cum arata (nu am gasit poza pe google, doar ffff multe cu cristi chivu :)). si am realizat cat de mult inseamna detaliile astea biografiste pt a recepta  un volum de literatura contemporana. ceea ce e un stereotip tampit. pai, hai sa fiu succinta

  1. e scurta. alerta. o citesti intr-o seara (cateva ore, eu)
  2. multe pasaje sunt de recitit. ceea ce mie imi place mult. ca la un tablou in muzeu de care simti nevoia sa te apropii la mai putin de 1 m. ai garantat senzatii noi.
  3.  e mizerabilista cu tot tacamul generatiei. violenţa, sex, saracie, nervi, frustrare, neputinta, dragoste ratata & dragoste oarecum salvatoare etc. dar tipul stie sa scrie f bine. am citit-o f aproape de soni a lui andrei ruse si diferenta e enorma. omul asta intr-o descriere de juma de pagina iti face un personaj memorabil.
  4. are si multa poezie. dar nu trivializeaza asta, cum facea Ruse. cateva personaje sunt candide prin simpla lor portretizare, prin cuvinte si gesturi mici. prin taceri si multe vise. de fapt toata povestea e cam SF undeva pe muchea vis – halucinatie – agonie – realitate. a propos de candoare, e ceva parca din aerul lui Dan Sociu in acest sens * l-am ascultat joi in expirat citind din cel mai recent roman lansat de el la Polirom (nevoi speciale) si era candoare la greu. cel putin in acele fragmente. o candoare duhnind a violenta, teama si moarte. vreau sa citesc. pe toti i-am auzit ca ar fi cu 3 clase peste urbancolia.
  5. revenind. in 5 personaje si cam 150 de pag chivu surprinde un deceniu de viata *desi se refera doar la vreo 3 zile din viata personajelor, si cam cele mai importante stereotipii de personaje pe profile psihologice, varste, preocupari din cartierele imunde actuale. concizia asta m/a dezarmat efectiv. si m-a derutat tocmai ca dupa ce am citit finalul (in care daca cineva imi zicea inainte ca va fi implicat si un extraterestru mic verde si numit Mario aruncam cartea cat colo) intensitatea sentimentelor de dezamagire, compatimire etc pe care le traiam alaturi de personaje.
  6. e un traseu initiatic labirintic dar sunt toti cu labirintul lor care se mai intersecteaza din cand in cand dar ie nu simt si nimeni nu invata ceva din asta * e vb de o familie, deci cu atat mai deconcertant sa-i vezi cum alearga in toate directiile. candoarea vine din neputinta lor, din  visele copiate din reclame, din lasitate si apoi curajul de asumare si chin.
  7. e un roman care mi-a placut la nebunie pentru ca mi-a aratat foarte concis, la obiect, nemoralizator dar nici prin sintagme de kitsch urban & violenta gratuita ca nu mai exista cai de iesire (exits) si ca nimeni din jurul tau nu mai crede si nu mai misca pentru ceva care sa te inalte. si ca elevatia tine acum doar de povestile SF. iar cartile religioase sunt si ele tratate tot mai mult drept SF. ceea ce e cumplit.
  8. am aflat ca a debutat si in poezie la ed Brumar cu schizopoeme si de aici am inteles (poate artificial) natura schizoida si mereu nehotarata a personajelor sale. evident ca vreau sa citesc cat mai repede si volumul Caiet de desen.

caiet-de-desen_adrian-chivu-mare

PS Duminica la Schimb de carti aduc volumul Exit. cine e interesat de el, ne vedem acolo! si ca sa vezi coincidenta invitat e… Marius Chivu! Poate pe viitor va fi si Adrian Chivu, sa apuc si eu sa-l cunosc si sa-l felicit.

O părere la “Romanul Exit de Adrian Chivu

  1. Pingback: Exit | iam

Lasă un răspuns

